In de serie Talking Perspectives vragen we IT-trainees om hun ervaring met RISE te delen. Vanuit welk perspectief beleven zij het traineeship? Om het antwoord te krijgen op die vraag is IT-Trainee Eridulcia vandaag aan het woord.
Hoe zijn IT & persoonlijke ontwikkeling in balans voor jou binnen het traineeship?
Er is balans voor mijn tussen IT en mijn persoonlijke ontwikkeling doordat er afwisseling is tijdens de trainingsweken. Je hebt bijvoorbeeld eerst twee dagen waarbij je je groep en jezelf beter leert kennen en daarna heb je weer een paar dagen die alleen gefocust zijn op het IT. Als ik een hele week IT zou hebben en daarna een hele week persoonlijke ontwikkeling, dan zou het naar mijn idee moeilijker zijn om de focus erbij te houden. De variatie is perfect voor mij.
Diversiteit is binnen RISE een belangrijke waarde: hoe heb jij hier je steentje aan bij kunnen dragen?
Ik neem dit mee op verschillende manieren. Als eerste door mijn persoonlijkheid. Ik ben een vrolijk en rustig persoon die ervan houdt om in contact te zijn met anderen. Mijn hoop is dat als ik ergens ben ik, door mijn persoonlijkheid, een warme, gezellige en veilige sfeer kan creëren voor mijzelf en anderen.
Als tweede heb je mijn achtergrond. Ik heb in het verleden in de kinderopvang en in de klantenservice gewerkt. Dit haalt ook de behulpzame en zorgzame kant in mij naar boven. Als iemand hulp nodig heeft of ik kan zien dat iemand tegen iets aanloopt ben ik altijd bereid om te helpen of om een gesprek aan te gaan als diegene daar behoefte aan heeft.
Als laatste draagt mijn afkomst een steentje bij. Ik ben geboren en getogen in Almere, maar ik heb wel een Surinaamse afkomst. In de groep zul je vast wel iemand tegenkomen met een andere afkomst, woonplaats, geboorteplaats of opvoeding. Het leuke eraan is dat je altijd wat van elkaar kunt leren.
Hoe bereid jij jezelf goed voor (of wordt je voorbereid) om straks goed te kunnen starten bij een servicedesk?
De trainingen geven je een hele goede basis voor als je straks start op een IT-servicedesk. Daarnaast krijg je ook hele handige tools om zelf verder te leren.
Als persoon ben ik erg nieuwsgierig en leer ik graag nieuwe dingen. Ik zoek dan ook vaak ook zelf dingen uit en maak veel gebruik van Microsoft Learn. Ik krijg heel veel energie van uit uitvogelen van vraagstukken en weet zeker dat ik dit straks ook goed kan toepassen op de servicedesk.
Kun je vertellen hoe de sfeer binnen RISE is?
De sfeer is super gezellig en de trainingen maken het ook leuk. Iedereen zit in het zelfde schuitje; we zijn allemaal aan iets nieuws begonnen. Dit is in het begin nog wel een beetje eng hoor. Tijdens de trainingsweken wordt het ook alleen maar gezelliger, omdat je als groep echt naar elkaar toe groeit.
Tot slot, wat zijn je toekomstplannen?
Ik wil graag carrière maken in de IT, maar welke kant ik op wil gaan weet ik nog niet helemaal. Gelukkig zijn er veel mogelijkheden en helpt RISE ook om die keuze wat makkelijker te maken voor mij.