De vernieuwende digitale reis van Keolis

RISE works en IT’s Teamwork bundelen krachten voor digitale transformatie
RISE works en IT’s Teamwork werken samen om organisaties te ondersteunen in hun digitale transformatie. De samenwerking combineert de strategische IT-detachering van RISE works met de bewezen kracht van de BusinessITScan®, ontwikkeld door IT’s Teamwork. Deze tool helpt organisaties om knelpunten en kansen in samenwerking en technologie inzichtelijk te maken en concrete actiepunten te formuleren.

Een inspirerend voorbeeld van de impact van de BusinessITScan® is Keolis Nederland. Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe de tool organisaties ondersteunt bij het realiseren van hun digitale ambities.

Keolis: een ongewoon goede en vernieuwende OV-dienstverlener
Keolis Nederland is een mobiliteitsdienstverlener die reizigers veilig en comfortabel vervoert in Utrecht, Almere, Gelderland, Overijssel en Twente. Onder labels zoals allGo, KeoBike, Keolis Blauwnet, Syntus Utrecht en Twents zorgen zo’n 2.500 medewerkers met 700 bussen, 25 treinen en bijna 600 deelfietsen dagelijks voor openbaar vervoer.

De rol van IT bij Keolis
IT speelt een belangrijke rol binnen Keolis. Reizigers kunnen bijvoorbeeld bij bushaltes via reisinformatieschermen de vertrektijden zien, OV-apps gebruiken en reizen met een OV-chipkaart of bankpas. Chauffeurs maken gebruik van boordcomputers voor realtime ondersteuning, terwijl de centrale verkeersleiding en planning IT-systemen gebruiken om dienstregelingen op straat 24/7 te monitoren en bij te sturen.

De IT-afdeling van Keolis faciliteert daarnaast een stabiele, veilige en betrouwbare digitale werkomgeving voor kantoormedewerkers. De afdeling beheert operationele systemen die de primaire en secundaire OV-processen ondersteunen en werkt samen met interne operationele afdelingen en IT-leveranciers. De transitie naar een datagedreven organisatie is daarbij een belangrijk speerpunt.

Waarom koos Keolis voor de BusinessITScan®?
Guido Swinkels, ICT-manager bij Keolis, legt uit:
“Voor het helder krijgen van de IT-strategie is een helder beeld van de huidige IT-situatie essentieel. De inbreng vanuit de gehele organisatie is hierbij erg belangrijk. Een verandering in de aansturing van de IT-afdeling is de concrete aanleiding geweest om een 360 graden nulmeting te doen van de IT-afdeling.”.

Betrokkenheid van de organisatie
“We zochten een praktische tool om met een nulmeting te bepalen hoe onze IT-dienstverlening wordt ervaren, maar die tegelijk ook veel verder gaat. We wilden meer dan alleen een rapportcijfer van onze interne collega’s. Veel liever wilden we ook integraal bedrijfsvoering en IT doorlichten en verbetervoorstellen verzamelen bij directies, concessiebetrokkenen, gebruikers en IT-personeel. Dit om onze prioriteiten voor onze digitale transformatie te bepalen.”

“Het prettige van de BusinessITScan is dat deze tool op basis van verschillende rollen verschillende vragen aan collega’s stelt. Vanuit de BusinessITScan hebben we meer dan 60 collega’s uitgenodigd: van chauffeur en treinmachinist, tot directieleden en IT-collega’s. Zij hebben in een periode van 2 weken de gesloten vragen beantwoord en hun verbetervoorstellen ingevoerd.”

Van inzichten naar actie: de verbetertrajecten van Keolis
Op basis van de BusinessITScan® heeft Keolis drie verbetertrajecten geformuleerd:

  1. Relatie tussen Business en IT: Implementatie van een regulier overleg tussen Business Owners en IT om verbeterpunten en prioriteiten te bespreken.
  2. ICT-processen en kwaliteit: Invoeren van IT Service Management om ad-hoc werkzaamheden te verminderen, planmatig te werken en prestaties meetbaar te maken.
  3. Communicatie en zichtbaarheid: Het vergroten van betrokkenheid door regelmatig te communiceren over IT-beleid, adviezen en ontwikkelingen.

“De verbeteringen worden door de medewerkers zelf gedragen, wat de uitvoering alleen maar makkelijker maakt,” zegt Guido.

De volgende stappen in de digitaliseringsreis van Keolis
Guido vervolgt:
“De plannen zijn meegenomen in het jaarplan. Het is nu aan de afdeling om binnen de lopende plannen en activiteiten ruimte te maken voor de verbetertrajecten. Dit is een eerste vereiste om tot een succes te komen. Het vinden van een goede balans tussen de interne projecten en het lopende werk is een haalbare uitdaging.”

“De IT-medewerkers gaan zelf aan de slag met de inrichting en uitvoering van de verbeteringen. Inmiddels zijn binnen de afdeling de eerste verbeteracties opgepakt. Op korte termijn verwachten we dat de organisatie de positieve effecten gaat merken. Onze doelstelling is om eind 2022 de eerste grote stappen gezet te hebben. In 2023 ligt de focus op aanscherpen en verfijnen.”

De BusinessITScan® blijft een belangrijk kompas voor Keolis:
“Wanneer de verbetertrajecten afgerond en goed geborgd zijn, volgt er een moment waarop we het resultaat, via onderzoek met de BusinessITScan Hermetingsmodule opnieuw toetsen. Daarmee kunnen we concreet de ontwikkeling vaststellen en een vervolgstrategie opstellen.”.

Wat betekent dit voor uw organisatie?

De samenwerking tussen RISE works en IT’s Teamwork, gecombineerd met de inzichten van de BusinessITScan®, stelt organisaties in staat om gericht en effectief hun digitale transformatie te versnellen. De ervaring van Keolis toont hoe krachtig deze aanpak kan zijn.

Wilt u weten hoe de BusinessITScan® uw organisatie kan ondersteunen? Bezoek www.riseworks.nl/businessitscan of neem contact op via info@riseworks.nl of +31 88 536 3700.